Live Traffic Map

Note

Reproduction of all quotes from this blog is welcomed provided that due credit is attributed to the author.

Sunday, June 29, 2008

Melihat Kebenaran Melalui Kaca Mata yang Jelas

Assalamu alaikum dan Selamat Sejahtera kepada semua pembaca

Rakyat Malaysia, terutamanya Muslim Melayu Malaysia, terenjat sekali lagi dengan berita tentang aduan polis yang dibuat terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim (DSAI) yang mirip dengan tuduhan yang dihadapinya sekitar sedekad lalu.

Umum mengetahui apa kesudahan tuduhan yang mengheret DSAI ke mahkamah. Hujah hakim Datuk Abdul Hamid Mohamad sewaktu menerima rayuan DSAI:

"We may be convinced in our minds of the guilt or innocence of the appellants but our decision must only be based on the evidence adduced and nothing else."

Saya berasakan ungkapan ini masih lagi boleh diguna pakai di dalam keadaan ini. Acapkali ketajaman akal kita dalam menterjemah fakta dikelabui perasaan yang meluap2 sama ada benci atau cinta, sehingga kita menjadi tumpul di dalam menilai kebenaran yang wajar.

Kebenaran dan keadilan mutlak bukanlah berada di tangan kita. Oleh yang demikian janganlah pula kita berasa gembira dan mengikut serta di dalam menyebarkan khabar2 yang belum tentu ada asas dan buktinya.

Janganlah kita cepat berang dan bangkit melulu menuduh ini angkara si polan dan si polan walhal yang kita lakukan itu bakal mengundang padah yang lebih buruk. Cukuplah Malaysia ini diburukkan oleh binatang2 politik yang berakhlak syak. Usahlah kita juga diheret ke dalam kancah yang sama. Marilah sama2 melihat kebenaran melalui kaca mata yang jelas, berfikir secara waras dan bertindak dengan bernas.

No comments:

About Me

My photo
This blogger believes that time, of all things, is what wealth should be based upon and thus, death should be the best motivation for us to live life to the fullest.