Live Traffic Map

Note

Reproduction of all quotes from this blog is welcomed provided that due credit is attributed to the author.

Wednesday, July 8, 2009

Memegang Teguh Perlembagaan Demi Perpaduan

Assalamu alaikum dan Salam Sejahtera rakan pembaca yang saya muliakan

Saya terpanggil untuk mengingatkan diri saya dan rakan pembaca tentang perlunya umat Muslim Melayu Malaysia teguh berpaksi kepada konsep dan definisi kita sebagaimana yang termaktub di dalam Artikel 160 Perlembagaan Malaysia, sepertimana tulisan yang saya petik di bawah:

Oleh sebab itu, telah dinasihatkan oleh Dato' Onn Jaafar dahulu, orang Melayu tidak seharusnya bermain puak dalam politik, kerana faktor inilah yang menyebabkan orang Melayu menjadi berpecah pada zaman penjajah dahulu, dan faktor perpuakan inilah juga yang menyebabkan Dato' Onn mencadangkan agar konsep Melayu itu sendiri didefinisikan semula menjadi "orang Melayu itu bermaksud mereka berbahasa Melayu, beragama Islam dan berbudaya Melayu." Tidak kiralah dia itu orang Jawa, Banjar, Mendailing, Petani, Bugis, Kelantan, Melaka, Brunei ataupun siapa sahaja daripada rumpun Melayu ini - semuanya dianggap Melayu apabila tiga syarat yang tersebut itu dipenuhi!


Politik Melayu di Persimpangan. Suatu Analisis Pilihan Raya Umum 2008 oleh Ahmad Atory Hussain, Utusan Publications & Distributors Sdn Bhd (Februari 2009), m.s. 232.


Sekian dan Wassalam

No comments:

About Me

My photo
This blogger believes that time, of all things, is what wealth should be based upon and thus, death should be the best motivation for us to live life to the fullest.